• TITEL
  • DATUM
    Meer keuzes!

• AANTAL DAGEN
  • 19 dagen
  • INSCHEPING
  • Longyearbyen
  • ONTSCHEPING
  • Constable Pynt

• PRIJZEN VANAF
  • € 6.400

LET OP: Dit reisprogramma is enkel bedoeld als indicatie. Het programma kan variëren, afhankelijk van de plaatselijke ijs- en weersomstandigheden en om zoveel mogelijk gelegenheden te bieden om wilde dieren te zien. Het definitieve programma wordt bepaald door de expeditieleider aan boord. Flexibiliteit is cruciaal voor expeditie cruises. Bereidheid om compromissen te sluiten op het gebied van comfort is een basisvoorwaarde aan boord van een historisch zeilschip. Belangrijke informatie over het zeilprogramma: De boot is uitgerust met zeilen die onder goede omstandigheden kunnen worden gebruikt (op basis van open zee, waterdiepte, wind en tijd). Dit is niet gegarandeerd. De kapitein beslist of hij de zeilen of de motor gebruikt. Er is geen aanspraak op de ene of de andere voortstuwingsmethode. Als er zeilen worden gebruikt, stelt de bemanning ze in werking. Gasten moeten de veiligheidsinstructies van het team volgen. De gemiddelde vaarsnelheid van s/v Rembrandt van Rijn is 6,5 knopen.

De Spitsbergen en Noordoost Groenland reis zeilt door een van de meest adembenemende landschappen van de wereld, het noordelijk poolgebied. Pakijs, ijsbergen, fjorden en een bijzonder dierenleven; zeehonden, walvissen, zeevogels en, met een beetje geluk, de ‘Koning van de Arctis’, de IJsbeer.

Dag 1: Een Arctisch dorp

Aangeland in Longyearbyen, het administratieve centrum op het grootste eiland van de Spitsbergen archipel. Geniet voor het aan boord gaan van een wandeling door dit voormalige mijnstadje. Een bezoek aan het het houten kerkje en het indrukwekkende poolmuseum zijn zeker de moeite waard. In de vroege avond zal het schip vertrekken en de grote Isfjord invaren.
Later die avond varen we de baai Trygghamna binnen, waar we ankeren voor de nacht. Trygghamna heette oorspronkelijk ’Behouden Haven’ en werd in de 17e-eeuw frequent door walvisvaarders gebruikt om de traanolie uit het spek van de Groenlandse walvis te koken.

Dag 2: Vogels, Poolvossen en grazende rendieren

We landen dicht bij de resten van een 17e-eeuws Engels walvisvaarders station en een 18e-eeuws jachtstation van Pomoren, Russische trappers.
Hiervandaan lopen we naar de Alkhornet, een grote klif met tienduizenden zeevogels. Onderaan de kliffen is een hol van Poolvossen en rendieren begrazen er de weelderig begroeide toendra

Dag 3: Van de ‘Vogelbaai’ naar de ‘Rode Baai’

Vandaag varen we de Fuglefjorden binnen, van waaruit er mooie uitzichten zijn op de gletsjer Svitjodbreen en Birgerbukta. Op de rotsige eilandjes broeden veel Grote jagers en er zijn hier goede kansen om IJsberen tegen te komen.

Iets verder naar het noorden bezoeken we naar de Raudfjord. Deze prachtige fjord, die gedomineerd wordt door spectaculaire gletsjers, een geliefde plek voor Ringelrobben, Baardrobben en Beluga’s en er is ook een goede kans op het spotten van IJsberen.

Dag 4 – 7: De ijzige route naar Oost Groenland

Op zee, op weg naar Groenland. Tussen Spitsbergen en Groenland bevindt zich een grote band met pakijs. Tijdens de oversteek naar Groenland verwachten we dit pakijs te kunnen zien en benaderen. We kijken uit naar walvissen en trekvogels.

Dag 8: Een trappers leven

Wanneer we een goede wind hebben gehad, bereiken we vandaag Groenland al. In dat geval proberen we de Foster Bugt binnen te varen en in de late middag of avond te landen in Myggebugten. Er bevindt zich hier een oude jacht hut uit de eerste helft van de vorige eeuw, toen Noorse trappers hier op IJsberen en Poolvossen joegen.

De uitgestrekte toendra achter de hut wordt bevolkt door Muskusossen. Op de kleine meertjes vinden we vaak ganzen.

Dag 9: IJs- en andere bergen

We varen door de spectaculaire Kaiser Franz Joseph Fjord, vol gigantische ijsbergen en met aan weerszijden torenhoge bergen.
Een andere mogelijkheid is de mooie Sofia Sund. In de avond bereiken we het spectaculaire Teufelschloss. Deze typerende berg maakt deel uit van de zogenaamde ‘Eleonora Bay super group’; sedimentaire rotsen die 950 - 610 miljoen jaar geleden gevormd werden tot op een diepte van 16 kilometer onder het aardoppervlak.
De komende dagen wordt de geologie van het gebied door deze rotsen gedomineerd.

Dag 10: Het Arctische gevoel

We plannen een landing in de Blomster Bugt, om hier mooie geologische formaties te bekijken. Vaak zien we hier de witte Poolhazen op de toendra en in het Noah meer zitten vaak IJsduikers met jongen. Muskusossen worden ook vaak gezien en er zijn fantastische wandelmogelijkheden.
In de middag varen verder de Kaiser Franz Joseph Fjord in, tot aan Renbugten, waar we zullen overnachten.
Tijdens de tocht door de fjord zien we de kathedraalvormige ijsbergen en een spectaculair landschap aan ons voorbijglijden.

Dag 11: Muskusossen en Sneeuwhazen

Vandaag willen we landen in Renbugten, waar we op zoek gaan naar Muskusossen en Sneeuwhazen.
Rond de middag varen we richting het oosten, de Antarctic Sund in. Hier kunnen we zeer oude sedimentaire rotsen zien, getuigen van wat de plaattektoniek lang geleden heeft uitgevoerd met de oorspronkelijk horizontale bodemlagen.
We proberen voor het vallen van de avond bij het eiland Maria Ø te zijn

Dag 12: Wandelen op Menander

We varen de Kong Oscars Fjord binnen en proberen in de middag te landen bij Menander Øer; ook een spectaculaire plek met goede wandel mogelijkheden en veel dieren.

Dag 13: De kleuren van de Arctische herfst

De Kong Oscars Fjord is een van de grootste fjorden in het gebied. Op onze route oostwaarts landen we hier in Antarctic Havn.
We brengen de middag door in deze brede vallei, waar groepen Muskusossen de schrale begroeiing begrazen.
In deze tijd van het jaar zijn de herfstkleuren van de toendra enorm kleurrijk. In de jaren 30 van de vorige eeuw speelde zich hier een geopolitiek steekspel af tussen Noorwegen en Denemarken.

Dag 14: Zeilen naar Scoresby Sund

Gedurende de hele dag zijn we op zee, onderweg naar het grootste fjordsysteem van de wereld: de Scoresby Sund.

Dag 15: Sporen van oude culturen

Vandaag bereiken we Scoresby Sund.
In de ochtend varen we langs de gerafelde en vergletsjerde Volquart Boons Kyst. Hier maken we mogelijk een tocht per zodiac langs de gletsjers en de Basalten kolommen van de Vikingebucht.
In de middag landen we op het eiland Danmarks Ø, waar we de restanten vinden van een Inuit-nederzetting die zo’n 200 jaar geleden verlaten werd. De cirkelvormige ‘tentringen’ van stenen geven aan waar de zomerhuizen zich bevonden. De restanten van de winterhuizen vinden we in de buurt. De artefacten zijn goed bewaard gebleven waardoor de ingangen en ook de ‘beer-bestendige’ opslagplaatsen nog goed herkenbaar zijn. Er zijn hier ook een aantal graven.
In de middag varen we aan de oostelijke zijde van Milne Land, met prachtige ijsbergen, dieper de Scoresby Sund in.

Dag 16: IJzige bergen

In de ochtend gaan aan land bij Sydkap, vanwege het spectaculaire uitzicht. Er komen hier veel Sneeuwhazen voor.
Tijdens de lunch aan boord krijgen we de kans om de ingang van de Nordvestfjord te zien, in Scoresby Land. Hier kunnen we gigantische ijsbergen zien, sommige meer dan 100 meter hoog. De meeste van deze ijsbergen zijn vastgelopen aan de bodem omdat de fjord hier maar zo’n 400 meter diep is.

Dag 17: Een bijzonder dorp

Vandaag bezoeken we Ittoqqortoormiit, de grootste nederzetting van Scoresby Sund, met ongeveer 400 inwoners.
Er is een postkantoor annex winkeltje waarvandaan ansichtkaarten gestuurd kunnen worden en we kunnen een rondwandeling maken door het dorp waar sledehonden te zien zijn en vaak ook drogende huiden van zeehonden, Muskusossen en IJsberen.
In de middag varen we zuidwaarts, langs de pittoreske landschappen van de Blosseville Coast.

Dag 18: Hiken in Hurry Inlet

In de ochtend gaan we aan land bij een lagune aan de zuidkust van Jameson Land, een gebied met steltlopers en ganzen die zich verzamelen voor de najaarstrek. Hier is het landschap zacht glooiend. Muskusossen en Gekraagde lemmingen overleven er op de magere vegetatie.
Verder in de Hurry Inlet wandelen we naar het begin van de fjord, waar rivieren in de fjord uitkomen.
Mogelijk bezoeken we hier nog Hareelv en beklimmen J.P. Kochs Fjeld. In dit gebied zijn fossielen uit het Krijt gevonden die een evolutionaire link vormen tussen de vissen en de amfibieën.
We ankeren voor de nacht bij Constable Pynt

Dag 19: Helemaal het einde: Constable Pynt

Aan ieder avontuur, hoe mooi ook, komt uiteindelijk een einde. U maakt een laatste landing bij het vliegveld op Constable Point, met als bagage de diepe indrukken die deze bijzondere reis en de ruige natuur op u gemaakt hebben. Vandaar vliegt u met een gechartered vliegtuigje naar Reykjavik, met als bagage de diepe indrukken die deze bijzondere reis en de ruige natuur op u gemaakt hebben.

Inclusief
  • Alle maaltijden aan boord gedurende de reis, inclusief snacks, koffie en thee.

• Transfers en bagageafhandeling tussen de luchthaven, hotels en het schip voor de passagiers op de groepsvluchten van en naar Longyearbyen.

• De reis aan boord van het schip zoals aangegeven in de reisbeschrijving.

• Alle zodiaccruises, excursies aan wal en groepsactiviteiten gedurende de reis.

• Alle lezingen en presentaties aan boord gegeven door ervaren expeditieteam.

• Sneeuwschoenwandelen.

• Diverse havengelden, landing fees en belastingen tijdens de reis aan boord.

• AECO toeslagen en gouvernementele belastingen.

Exclusief
  • Aankomst- en vertrekbelastingen (indien van toepassing).

• Verplichte chartervlucht

• Vliegtickets (tenzij specifiek anders aangegeven).

• Kosten visum en reisdocumenten (indien van toepassing).

• Maaltijden aan wal.

• Reisverzekering (verplicht) en annuleringsverzekering (aanbevolen).

• Kosten van persoonlijke aard, zoals kosten voor de bar, telecommunicatie en souvenirs.

• Fooi aan het eind van de reis voor personeel aan boord (niet verplicht).

Hutten en prijzen

• Driepersoonshut met patrijspoort

De driepersoonshutten met patrijspoort zijn uitgerust met 1 patrijspoort, 1 stapelbed en 1 apart bed, privé douche & toilet en voldoende bergruimte.

• € 6400

• Tweepersoonshut binnen

Deze tweepersoonshutten hebben geen ramen en zijn uitgerust met 1 stapelbed, privé douche & toilet en voldoende bergruimte.

• € 7000

• Tweepersoonshut met patrijspoort

De tweepersoonshutten met patrijspoort zijn uitgerust met 1 patrijspoort, 1 stapelbed, privé douche & toilet en voldoende bergruimte.