De North Atlantic Odyssey 2019 - blog 2 - 2019


Dag 1 – And so it begins...

Heerlijk ochtendje is gekomen, makkers start uw wild geraas. Na lang wachten (de meeste mensen hebben ongeveer anderhalf jaar geleden al geboekt) staat iedereen rond 11 uur te wachten bij station Vlissingen. Hiervandaan worden we met bussen naar de haven gebracht waar we op de kade recht voor het schip tamelijk uitgelaten uitgeladen worden en we na een snelle paspoortcontrole aan boord kunnen.

De eerste stappen aan boord zijn altijd wat onwennig, maar gelukkig worden we door de stewards van het schip naar onze hut gebracht zodat we niet hoeven te dwalen, op zoek naar onze slaapplek voor de komende twee weken. Nadat iedereen ingecheckt is maakt de koffiemolen overuren en krijgen alle deelnemers de inmiddels traditionele goodies overhandigd. De superwarme Inezia Tours muts die in noordelijke streken nog goed van pas zal komen, een mooi opgemaakt boekwerk met de soortenlijst en wat verdere informatie rijker is iedereen er wel klaar voor.

De trossen zijn inmiddels los, de sleepboot heeft haar touw aan ons schip vastliggen en de loods is gearriveerd op de brug, alles is klaar om te gaan. De eerste actie is altijd het ijken van het kompas. Dat gebeurt door 'achtjes' te draaien in het water. Soms is een enkel achtje genoeg, soms zijn het er wel dertig. Vandaag zaten we met een achtje of wat mooi laag in de middenmoot en dat betekent dat we vrij vlot de haven uit kunnen, de Westerschelde op.

Eenmaal op de Westerschelde begint onze reis echt. Weg van de industriële rotzooi in het havengebied zien we een eerste Zeehond, wat Grote Sterns en een setje Lepelaars dat boven het schip prachtig een rondje vliegt, als het ware om afscheid van ons te komen nemen en ons een behouden vaart richting het hoge noorden te wensen.

Zo'n eerste dag aan boord is altijd wat hectisch met alle verplichte onderdelen die doorlopen moeten worden. Belangrijkste onderdeel is de veiligheidsbriefing die alle passagiers verplicht moeten bijwonen. In de briefing wordt uitgelegd wat te doen in het geval het schip in de problemen komt en we onverhoopt van boord moeten. Die uitleg is natuurlijk zinloos als je ook niet een oefening houdt. Na de uitleg wordt iedereen op pad gestuurd en twee minuten later komt het 'alarm', allemaal met reddingsvest aan naar de lounge waar alle passagiers geteld worden en we in colonne de route naar de reddingsboot nemen zodat iedereen op de hoogte is wat te doen. Just in case.

Vlak voor het diner volgt dan het introductierondje van alle gidsen die we hebben meegenomen aan boord. Als organisator heeft Inezia Tours (het zusje van PolarXL) negen zeer kundige gidsen meegenomen, variërend van historicus tot archeoloog en van vogelexpert tot walvisdeskundige. Ook Vogelbescherming Nederland heeft een expert meegestuurd, hun jurist Harm. Harm is de man van Vogelbescherming die zich bezighoudt met onder andere de juridische kant van vogelbescherming bij de Bruine Bank, een gebied waar we morgen doorheen varen wat van enorme betekenis voor overwinterende Alken en Zeekoeten is. De passagiers mogen zich dus verheugen op een enorme hoeveelheid kennis en ervaring van de gidsen die door die gidsen met alle liefde en veel enthousiasme gedeeld zal worden de komende dagen.

Vanaf de Noordzee, ten westen van Nederland,

Pieter van der Luit
PolarXL

Lees ook het blog geschreven door de passagiers:  www.ineziatours.nl/blog/blog-2019

Reacties


Sander Arends zegt:
17-05-2019

Leuk om zo de eerste belevenissen te lezen. Na maandenlang uitkijken kunnen mijn vader en zijn maat hun droomreis tegemoet gaan. Ik wens ze een fijne reis toe en ik zie het volgende verslag met plezier tegemoet!


Reactie plaatsen